Filmoteca per a les escoles

El programa Filmoteca per a les Escoles té l’objectiu de fomentar l’interès d’infants i joves cap al cinema, així com formar el públic del futur posant en valor el nostre patrimoni cinematogràfic a través d’activitats adreçades a tots els nivells educatius: sessions matinals de cinema i sessions d’iniciació al llenguatge cinematogràfic acompanyades de material didàctic, tallers, visites, itineraris temàtics i recursos per a professorat. Les sessions són dinamitzades per entitats especialitzades en cultura cinematogràfica i audiovisual, com nosaltres.

Les perseides - Filmoteca
Les perseides - Filmoteca
Les perseides - Filmoteca

Client

Filmoteca de Catalunya

CATEGORiA

Educació en cinema

Data

2018-22

“Redescobrint el cinema contemporani”

Les imatges cinematogràfiques tenen la capacitat d’estimular l’experiència sensible dels espectadors i les espectadores més menuts i joves. Conèixer alguns aspectes estètics, expressius i tècnics que les configuren els pot ajudar a valorar el sentit i la diversitat de la cultura visual. 

A les nostres sessions indaguem en el valor artístic del cinema i les seves possibilitats pedagògiques en el context educatiu i propiciem un espai per a la interpretació, pel comentari crític sobre les imatges i els films que veiem. En total oferim 6 programacions de cinema adreçades a públic escolar de primària, secundària, Batxillerat, Cicles Formatius i Educació especial. Les programacions inclouen la projecció d’una pel·lícula i/o curtmetratges i accions educatives més específiques com activitats de creació o espais d’interacció amb l’alumnat.

En el programa de primària, les projeccions es complementen amb activitats de creació audiovisual que realitzem a la sala durant la sessió. En el programa de secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, les projeccions es complementen amb un espai de diàleg amb els nois i les noies sobre els aspectes més rellevants de cada pel·lícula. 

Totes les sessions inclouen material didàctic i proposta d’activitats a l’aula.

 

Clàssics per emprendre el vol (Cicle Inicial – Cicle Mitjà)

Descobrim l’art cinematogràfic amb alumnes de primer i segon de primària. La sessió combina la presentació i la projecció de curtmetratges de gran valor cultural i artístic amb una dinàmica de creació participativa que ajuda als infants a conèixer els fonaments del llenguatge cinematogràfic.

Films:

  1. L’aeronauta (The Balloonatic) de Buster Keaton i Eddie Cline. EUA, 1923. 23’
  2. La Merle de Norman McLaren, Canadà, 1958. 4′
  3. The Magic Flute de Gayle Thomas. Canadà, 1977. 7′
  4. L’instructor de vol (El show de la Pantera Rosa) de Gerry Chiniquy. EUA, 1975. 7’
  5. Piper d’Alan Barillaro, EUA, 2016. 6′

Il·lusions de tots els temps (Cicle Mitjà)

Com es construeix la fantasia al cinema? On és la màgia de les imatges? Els nens i nenes de 3r i 4t de primària tenen l’oportunitat de participar en la creació de trucatges de cinema a la sala i de gaudir d’una projecció de curtmetratges plens de màgia. Ens apropem als orígens dels efectes especials i descobrim la relació entre cinema i ciència.

Films:

  1. L’home amb el cap de goma (L’Homme à la tête de caoutchouc) de Georges Méliès. França, 1901. 2’30”
  2. La fonda del bon repòs (L’Auberge du bon repos) de Georges Méliès. França, 1903. 5’
  3. Com el senyor pren un bany (Comment monsieur prend son bain) d’Alice Guy. França, 1903. 1’
  4. L’hotel elèctric (Electric hotel) de Segundo de Chomón. França, 1907. 9’30”’
  5. La bola de vidre (Kulicka) d’Herminia Tyrlova. República Txeca, 1963. 9’
  6. The writing’s on the wall d’Aaron Duffy, Damian Kulash, Jr. & Bob Partington. EUA, 2014. 4’15”
  7. Wallace i Gromit: los pantalones equivocados (The wrong trousers) de Nick Park. Gran Bretanya, 1993. 28’

Cinema i infantesa: La petite vendeuse de Soleil (Cicle Superior – 1r cicle d’ESO) 

Identifiquem els codis propis de la ficció i de la no ficció cinematográfica. Debatim sobre la mirada europea de l’Àfrica postcolonial, el valor dels contes i les faules en les cultures del món i la representació de les nenes i les noies al cinema.

Films:

La pequeña vendedora de sol (La petite vendeuse de soleil) de Djibril Diop Mambety. Sengal, França, Suïssa, 1998. 45’. Versió original en wolof i francés subtitulada en castellà.

Cinema i infantesa: La bicicleta verde (Cicle Superior – 1r cicle d’ESO)

Partim de la primera pel·lícula de l’Aràbia Saudita dirigida per una dona per abordar temes com la discriminació de les dones a l’Aràbia Saudita, els drets a l’infantesa, la mirada intercultural o la globalització. 

Films:

La bicicleta verde (Wadjda) de Haifaa al-Mansour. Aràbia Saudita, 2012. 98’

Memòria de la Guerra Civil: Laya Films i Les Perseides (2n cicle d’ESO, Batxillerats i Cicles Formatius)

Proposem una sessió que planteja les formes de representació i la construcció d’una memòria visual de la Guerra Civil espanyola: l’ús de les imatges d’arxiu, els noticiaris de l’època, els relats ficcionats. Analitzem com es representa i com s’explica la guerra a través de dos relats sobre la guerra amb fórmules narratives i formals diferents.

Films:

Les Perseides d’Ànnia Gabarró i Alberto Dexeus. Espanya, 2019. 69’

Filmoteca-Escoles-4
Filmoteca-Escoles-5
Filmoteca per a les escoles

Serveis

Serveis

Elaboració del projecte didàctic 

Disseny de la proposta d’activitats a l’aula.

Dinamització sessions presencials a la Filmoteca de Catalunya

CrÈdits

CRÈDITS

Conceptualització i coordinació: Blanca Almendariz 

Inscripcions: Filmoteca de Catalunya

+ info

+ Info

Filmoteca de Catalunya

Projectes relacionats

Audiovisual