El programa Filmoteca per a les Escoles té l’objectiu de fomentar l’interès d’infants i joves cap al cinema, així com formar el públic del futur posant en valor el nostre patrimoni cinematogràfic a través d’activitats adreçades a tots els nivells educatius: sessions matinals de cinema i sessions d’iniciació al llenguatge cinematogràfic acompanyades de material didàctic, tallers, visites, itineraris temàtics i recursos per a professorat. Les sessions són dinamitzades per entitats especialitzades en cultura cinematogràfica i audiovisual, com nosaltres.
Filmoteca de Catalunya
Educació en cinema
2018-22
Les imatges cinematogràfiques tenen la capacitat d’estimular l’experiència sensible dels espectadors i les espectadores més menuts i joves. Conèixer alguns aspectes estètics, expressius i tècnics que les configuren els pot ajudar a valorar el sentit i la diversitat de la cultura visual.
A les nostres sessions indaguem en el valor artístic del cinema i les seves possibilitats pedagògiques en el context educatiu i propiciem un espai per a la interpretació, pel comentari crític sobre les imatges i els films que veiem. En total oferim 6 programacions de cinema adreçades a públic escolar de primària, secundària, Batxillerat, Cicles Formatius i Educació especial. Les programacions inclouen la projecció d’una pel·lícula i/o curtmetratges i accions educatives més específiques com activitats de creació o espais d’interacció amb l’alumnat.
En el programa de primària, les projeccions es complementen amb activitats de creació audiovisual que realitzem a la sala durant la sessió. En el programa de secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, les projeccions es complementen amb un espai de diàleg amb els nois i les noies sobre els aspectes més rellevants de cada pel·lícula.
Totes les sessions inclouen material didàctic i proposta d’activitats a l’aula.
Clàssics per emprendre el vol (Cicle Inicial – Cicle Mitjà)
Descobrim l’art cinematogràfic amb alumnes de primer i segon de primària. La sessió combina la presentació i la projecció de curtmetratges de gran valor cultural i artístic amb una dinàmica de creació participativa que ajuda als infants a conèixer els fonaments del llenguatge cinematogràfic.
Films:
Il·lusions de tots els temps (Cicle Mitjà)
Com es construeix la fantasia al cinema? On és la màgia de les imatges? Els nens i nenes de 3r i 4t de primària tenen l’oportunitat de participar en la creació de trucatges de cinema a la sala i de gaudir d’una projecció de curtmetratges plens de màgia. Ens apropem als orígens dels efectes especials i descobrim la relació entre cinema i ciència.
Films:
Cinema i infantesa: La petite vendeuse de Soleil (Cicle Superior – 1r cicle d’ESO)
Identifiquem els codis propis de la ficció i de la no ficció cinematográfica. Debatim sobre la mirada europea de l’Àfrica postcolonial, el valor dels contes i les faules en les cultures del món i la representació de les nenes i les noies al cinema.
Films:
La pequeña vendedora de sol (La petite vendeuse de soleil) de Djibril Diop Mambety. Sengal, França, Suïssa, 1998. 45’. Versió original en wolof i francés subtitulada en castellà.
Cinema i infantesa: La bicicleta verde (Cicle Superior – 1r cicle d’ESO)
Partim de la primera pel·lícula de l’Aràbia Saudita dirigida per una dona per abordar temes com la discriminació de les dones a l’Aràbia Saudita, els drets a l’infantesa, la mirada intercultural o la globalització.
Films:
La bicicleta verde (Wadjda) de Haifaa al-Mansour. Aràbia Saudita, 2012. 98’
Memòria de la Guerra Civil: Laya Films i Les Perseides (2n cicle d’ESO, Batxillerats i Cicles Formatius)
Proposem una sessió que planteja les formes de representació i la construcció d’una memòria visual de la Guerra Civil espanyola: l’ús de les imatges d’arxiu, els noticiaris de l’època, els relats ficcionats. Analitzem com es representa i com s’explica la guerra a través de dos relats sobre la guerra amb fórmules narratives i formals diferents.
Films:
Les Perseides d’Ànnia Gabarró i Alberto Dexeus. Espanya, 2019. 69’
Elaboració del projecte didàctic
Disseny de la proposta d’activitats a l’aula.
Dinamització sessions presencials a la Filmoteca de Catalunya
Conceptualització i coordinació: Blanca Almendariz
Inscripcions: Filmoteca de Catalunya